nzclara.blogg.se

Ett år i Nya Zeeland

Tisdag Onsdag Torsdag på Sydön

Publicerad 2015-10-01 12:14:24 i Allmänt,

I tisdags vaknade vi upp i Able Tasman och vid 8 hade vi vår första aktivitet. Att paddla kajak i Able Tasman national park. Efter paddlingen åkte vi vidare till nästa aktivitet, fallskärmshoppning. Jag hoppade inte, ni kan vara lugn. Hade verkligen velat gjort det för det såg kätteroligt ut. Alla som hoppade sa även att det var helt sjukt kul att hoppa.



Efter fallskärmshoppningen åkte vi vidare mot västkusten. På vägen dit stannade vi vid en liten bro man kunde gå över.

Vid 6 kom vi fram till stället där vi skulle sova, Punakaiki. Det var helt sjukt fint där, typ himmelen. Vi tittade på solnedgången och på kvällen gjorde vi upp en eld på stranden som vi satt runt.

I onsdags åkte vi från Punakaiki vid 8. Vårt mål var då Franz Josef Glacier. Vi kom till Frsnz Josef vid 13 efter ett antal fotopauser och en pause i Hokitika som är en liten stad som är känd för sin Greenstone. Greenstone är en grön sten som man gör smycken av, hade tänkt att köpa något men hittade inget.


Väl framme i Franz Josef hade jag bokat in mig på en helikoptertur upp på glaciären.





På kvällen lekte vi lekar och gick på en promenad i skogen för att titta på lysmaskar. Det var kolsvart ute så det såg ut som stjärnor i skogen, det var jättecoolt.

Idag, torsdag åkte vi ifrån Franz Josef vid 8. Vårt första stopp var en strand där man kunde hitta Greenstone men jag hittade tyvärr inga. 


Vi stannade även på ett ställe där de sålde fisk. Eller det var små små fiskar som de stekte med ägg och lade på en toast. Det var tydligen något som man måsta äta om man var på västkusten så jag köpte en, det var faktiskt ganska gott. 


Sista stoppet innan Guernstown var Pussel World som var ett hus med massa illusioner. Det var väldigt coolt.



Tillslut kom vi i alla fall fram till Queenstown för vi ska vara de kommande tre dagarna. Jag och Birgette från Norge hade bestämt oss för att äta lax idag men tyvärr hittade vi inget bra ställe så det fick bli kyckling och pasta istället. Har inte ätit lax sedan jag kom hit då längtade verkligen efter det men det får bli en annan gång. Efter middagen gick vi till en godisbutik och köpte fudge. 





Queenstown är en jättemysig liten stad eller by. Det är mindre än vad jag trodde men det gör det bara mysigare, dock är allt väldigt väldigt dyrt. Det är typ bara turister här, det bor 20000 här och varje vecka kommer ca 20000 turister hit så det är verkligen en turiststad men jag gillar det. Det känns lite som fjällen.


Kommentarer

Postat av: Mamma

Publicerad 2015-10-01 17:46:07

Det är ju otroligt vilka platser du får se! Så kul att få "följa med" på resan. Puss!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Halloj!! Mitt namn är Clara, jag är en tjej på 16 år.15/16 är jag utbytesstudent i Whangaparaoa utanför Auckland i Nya Zeeland. Här kan du följa mig på min resa.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela