nzclara.blogg.se

Ett år i Nya Zeeland

Maori kultur, akvarium & bubbelfotboll

Publicerad 2015-11-18 09:11:07 i Allmänt,

I måndags var det Maori kultur på schemat. Vi lärde oss att säga våra namn, var vi kom ifrån och de vanligaste färgerna. Vi lärde oss även några sånger och en haka, en traditionell dans. Och nu har jag glömt bort allt, hehe. Nej då, inte allt. Men orden var sjukt svåra och långa så de var jättesvårt att komma ihåg. Det var ganska kul i alla fall.
Ko Clara toku ingoa = Jag heter Clara. 
Här är färgerna.
 
På kvällen frågade några kompisar om jag ville gå och se den nya Bond filmen och det ville jag ju såklart. Filmen var jättebra, men lång. Tror den var typ 2 timmar och 40 minuter så klockan hann bli 23 innan jag kom hem, kanske inte det bästa på en skolkväll men filmen var i alla fall jättebra.

I tisdags åkte vi på ett litet akvarium i Auckland, eller litet och litet, det är det största i Auckland. Allt här borta är ganska litet tycker jag, till exempel var tivolit ganska litet också men jag antar att det beror på att Nya Zealand är så långt bort från allt och alla. Akvariet var i alla fall ganska bra och de hade faktiskt små hajar och några sköldpaddor men det var väll det "värsta". Glömde bort att de hade pingviner också, de var jättesöta.



Älskar denna rocka, visst heter det rocka? Skit samma, det ser i alla fall ut som den flinar och den är jättesöt.



Efter akvariet åkte vi till the skytower där jag gjorde min skywalk förra veckan. Vi åkte upp i tornet och tittade på utsikten, det var tyvärr lite molnigt men vi såg ganska bra ändå.





Idag (onsdag) har vi spelat bubbelfotboll  som innebär att man har en stor bubbla runt sig, eller man är typ inuti en bubbla och det är bara benen som sticker ut. Sen spelar man då fotboll och tacklar varandra, det var jätteroligt, speciellt när man tacklades och rullade runt.


Det är jag som är upp och ner i bakgrunden, man kan se mina ben som sticker upp.

Efter bubbelfotbollen åkte vi och målade keramik. Jag valde att måla på ett hjärta, hade ingen inspiration alls så det blev ett ganska tråkigt hjärta men det var i alla fall kul att måla.

 
Poroporoaki = hejdå👋

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Halloj!! Mitt namn är Clara, jag är en tjej på 16 år.15/16 är jag utbytesstudent i Whangaparaoa utanför Auckland i Nya Zeeland. Här kan du följa mig på min resa.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela