nzclara.blogg.se

Ett år i Nya Zeeland

Taupo och Tongariro Crossong

Publicerad 2016-03-29 09:00:13 i Allmänt,

I fredags åkte jag, Tanya, Melissa och Glas ner till Taupo. Det tog oss typ 4 timmar. Det brukar vanligtvis ta 3-3,5 men det var jättemycket köer. När vi kom ner till Taupo åkte vi och kollade på ett vattenfall och sen checkade vi in på motellet. Där träffade vi även kusinerna och några av Tanyas kompisar som skulle vara där med oss. 

På eftermiddagen gjorde vi inte så mycket. Tanya hade lagat en lasagne som vi åt till middag och sen gick vi och lade oss tidigt för vi skulle upp 05:15 för att hinna åka till Tongariro Och göra Tongariro crossing i tid.

Vi startade gå vid åtta nån gång och blev klara vid 15 så det tog oss ungefär 7 timmar. Hela vandringen är 20 km och man börjar på ett ställe och slutar på ett annat. Så man måste få skjuts runt berget till starten innan man börjar. Det var andra gången jag gick över Tongariro, jag gjorde det med skolan förut. Denna gång var det sjukt mycket folk som gick på grund av påsk och tyvärr hade vi inte så bra väder. Det var molnigt och regnade så man såg inte så mycket men det var kul ändå.





När vi kom tillbaka till hotellet så badade vi i poolen och på kvällen gick vi ut och åt. 

På söndagen tog vi det lugnt på morgonen och efter vi ätit frukost åkte vi till Huka Falls och gick på en promenad där. Det var samma vattenfall som vi tittade på i fredags. Vattnet där var sjukt klart. Det klaraste vattnet jag någonsin sett tror jag.


Efter vi ätit lunch åkte vi ner till centrum och shoppade. Och sen gick jag ner till sjön och badade. Det var faktiskt varmt i vattnet, det trodde jag inte.


På kvällen grillade vi på motellet och på måndagen packade vi ihop allt och åkte hem. Vi kom hen vid två och då packade vi upp allt och sen tittade jag på film.



Kommentarer

Postat av: Mamma

Publicerad 2016-03-29 20:36:58

Härligt att få se bilder!! ❤️

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Halloj!! Mitt namn är Clara, jag är en tjej på 16 år.15/16 är jag utbytesstudent i Whangaparaoa utanför Auckland i Nya Zeeland. Här kan du följa mig på min resa.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela