nzclara.blogg.se

Ett år i Nya Zeeland

Sista dagarna av Sydöresan

Publicerad 2015-10-14 10:07:35 i Allmänt,

Onsdag 7/10
Idag vaknade vi i Wellington och på morgonen åkte vi till något som hette Weta Cave. Weta Cave är ett ställe där man jobbar med att göra filmer och specialeffekter till filmer. De har bland annat gjort Sagan om ringen, Hobbit, Avatar, den senaste Tintin filmen och Mad Max bara för att nämna några. Det är alltså den näst största studion efter Hollywood, det trodde jag inte om lilla Nya Zeeland. Tyvärr fick man inte se studion utan bara en liten liten utställning som de hade. Vi tittade även på en film om vad de gjorde där och hur Weta Cave startade, det var jätteintressant.
Efter det var det tänkt att vi skulle åka direkt till Lake Taupo men planerna ändrades, vår chafför måsta ha en föreläsning på en skola i Wellington. Så vi fick två extra timmar i Wellington och så då gick vi på stan. Vid 13 åkte vi vidare och första stoppet var i öknen, ja öknen. Trodde inte Nya Zeeland hade öken men de har verkligen allt, det ser inte ut som en öken man tänker.
Vi kom fram till Lake taupo vid 19 och då åkte vi till ett "hemligt" ställe som inte alls var hemligt. Det var ett litet vattenfall som man kunde sitta i, eller det var mer en bäck. Bäcken var uppvärmd av lava från en vulkan i närheten så vattnet var jättevarmt och skönt. Vi var där i ca en timme och bara njöt och tittade på stjärnorna. Jag träffade också några svenskar så det var jättekul att träffa svenskar för första gången på 2,5 månader.
Här är den lilla sjön som var nedanför bäcken.
När vi kom tillbaka till hotellet åt vi pizza och eftersom det var sista kvällen fick vi vara uppe så länge som vi ville men vi var så trötta så vi lade oss ganska tidigt ändå.
 
Torsdag 8/10
Denna morgon åkte vi och tittade på något som heter Huka falls, som är ett litet vattenfall som kommer från Taupo sjön.
Här är jag och en norsk tjej som jag träffade på resan. Hon bor i Wellington men vi har bestämt atthon ska komma upp hit och hälsa på mig på sommarlovet så det ska bli jätteroligt.
Efter vi sett vattenfallet åkte vi till Rotorua som är ett ställe i mitten av Nordön och marken är aktiv där så de stinker. Det finns jättemånga ler-pooler och små dammar som bubblar. En liten dam var snorgrön, det såg overkligt ut.
 
 
Efter det åkte vi och tittade på en mini vulkan som sprutade vatten och sen åkte vi och tittade vi på några ler-pooler.
Sen åkte vi in till Rotorua centrum och tittade lite. Rororua är typ kulturhuvudstaden i Nya Zeeland och det var jättefint där men det blev bara en kortis eftersom vi måsta komma hem i tid. Vi stannde även i Matamata som är staden närmast Hobbiton, där de spelade in The hobbit.
Här är Rotorua.
 
Matamata
Jag kom hem vid 19, känns fortfarande lite konstigt att säga hem men det här är ju faktiskt mitt hem just nu. När jag kom hem så fick jag massor av kramar och Deearna hade gjort svenska köttbullar till middag och chokladbolar till efterrätt. Så det kändes ganska bra att komma "hem" ändå. Det bästa var nog att få sova i en riktig säng med riktiga kuddar igen.
 
Här är en bild på hela gänget, kommer verkligen sakna allihopa och kommer aldrig glömma denna resa, det har varit jättekul och jag har hunnit sett och upplevt sjukt mycket.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Halloj!! Mitt namn är Clara, jag är en tjej på 16 år.15/16 är jag utbytesstudent i Whangaparaoa utanför Auckland i Nya Zeeland. Här kan du följa mig på min resa.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela