nzclara.blogg.se

Ett år i Nya Zeeland

Survival Camp

Publicerad 2016-04-02 10:59:02 i Allmänt,

I onsdags åkte jag till Piha med Outdoor Education. Det var två klasser som åkte och vi var totalt 40 personer. Lägret var från onsdag till fredag och vi sov en natt i ett tält på en kamping och en natt i skogen i egenbyggda hyddor. 

Vi kom till Piha vid 11 och då satte vi upp vårt tält och sen gick delades vi in i en tjejgrupp och en killgrupp. Killarna gick in i dkogen och byggde hyddor som de skulle sova i och vi tjejer gick ner till stranden för att samla vatten. Allt på detta läger handlar om överlevnad så det är därför vi samlar vatten och så.

Nere på stranden skulle vi gräva ett 1x1 meter hål som var ca 50 cm djupt. Sen lade man en plast över, i hålet står även en kopp. När solen lyser blir det kondensation under plasten och så droppar det ner i koppen och man får vatten. Min grupp vann, vi fick ca 2-3 cm vatten i vår kopp. Vattnet smakade faktiskt väldigt gott. 
Såhär ser det ut:

Sen byggde vi även en annan vattensamlare. Den är till för regnvatten och den var lite enklare. Den såg ut såhär.

På eftermiddagen gjorde vi inte så mycket och på kvällen klättrade vi upp till en utkiksplats och tittade på solnedgången. 






På torsdagen vaknade jag vid 06:30 och kunde inte somna om så jag gick och duschade och när jag kom tillbaka sov de andra fortfarande så jag gick till campingens kök och laddade min mobil. Vid 8 var mobilen nästan fulladdad så då gick jag tillbaka och då hade det andra vaknat.

Efter frukost hade vi Search and Rescue och det var typ som kurragömma. Det var en tävling och det var tjejerna mot killarna. Tre av tjejerna var gömda och sex av killarna för de var fler. De kunde vara vart som helst i hela Piha (vilket inte är så stort) och var 15 minut fick vi en ledtråd vart de kunde vara. Killarna vann tyvärr.

Efter lunch var det tjejernas tur att gå it i skogen och bygga hyddor som vi skulle sova i. Det tog väldigt lång tid att bygga hyddorna, typ 3-4 timmar. När vi äntligen hade byggt klart gick vi tillbaka till campingen och åt middag och packade alla saker vi behövde, sen gick vi tillbaka igen. 
Här är våran hydda som vi sov i, man var totalt 2-3 pers i varje hydda.


Innan vi gick och lade oss i våra hyddor satt vi bara och pratade. Vid nio gick vi och lade oss bland alla kryp och jag var faktiskt väldigt trött så jag somnade snabbt. Jag vaknade en gång vid 05:30 och sen somnade jag om till 06:00 då vi skulle gå upp. Jag sov faktiskt bättre i hyddan än i tältet vilket var lite konstigt. Men nu har jag prickar över hela ansiktet, det måste varit något kryp som bitit mig.

På fredagen vaknade vi som sagt vid 6 och då rev vi alls hyddor och gick tillbaka till campingen och duschade. Sen packade vi ihop tälten och sen gick vi in till skogen en sista gång för att lära oss bygga en brasa för röksignaler. 

Vid 14:30 var vi tillbaka på skolan och då hämtade Tanya upp mig. När jag kom hem tog jag en efterlängtad dusch och sen gjorde jag inte så mycket.

Idag, lördag, var jag på en marknad på morgonen. Det var Whangaparaoa förskola som hade marknaden, det var inte så mycket där men det var roligt i alla fall.

Sen åkte jag och Tanya och kollade på bikinis till mig men tyvärr hittade jag ingen. Resten av dagen har jag inte gjort så mycket. Jag började titta på tre filmer men stängt av redan efter 20 min på allihopa för jag blev uttråkad. Sen gick jag även på en liten promenad och det är allt jag gjort idag.



Nu ska jag sova, godnatt😴

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Halloj!! Mitt namn är Clara, jag är en tjej på 16 år.15/16 är jag utbytesstudent i Whangaparaoa utanför Auckland i Nya Zeeland. Här kan du följa mig på min resa.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela