nzclara.blogg.se

Ett år i Nya Zeeland

Marknad, excellence price giving & year 13 camp

Publicerad 2015-12-07 11:20:27 i Allmänt,

VARNING för långt inlägg!!!!

Förra söndagen, alltså den 29 november var jag Tanya och Jaydene på en "julmarknad", men det var typ inga julsaker där så det var mer som en vanlig marknad. Vi hade förväntat oss att den skulle vara superstor med jättemycket saker men det var den inte alls. Det var dock jättemycket folk där, det var typ en 15 minuters lång kö för att komma in. Det fanns iallafall lite fina och roliga saker där inne men jag köpte inget.


Efter vi varit på marknaden åkte vi till en secondhandbutik som var jättecool. Det fanns både nya och gamla saker där inne och inuti butiken (som var väldigt stor) var det en husvagn som ett café.

Efter vi varit där åkte vi och kollade på Melissas nya kattungar. De var sjukt söta, jag ville inte åka där ifrån.


I måndags tittade jag och Deearna på film hela dagen, några kompisar kom också förbi och sa hej. På tisdag var jag upp till skolan för att gå på ett informationsmöte inför excellens price giving där man delar ut pris för de bästa ämnena i ett ämne. Mötet var ganska värdelöst för vi gjorde typ ingenting. På kvällen åkte jag upp till skolan igen för att gå på ett möte inför Year 13 Camp. Year 13 Camp är ett läger som är frivilligt för alla som ska börja år 13 det kommande året. 

På onsdagen packade jag hela dagen och vid 11 gick jag upp till skolan och "skrev ut mig". Man måsta skriva på något papper för att få gå på "riktigt" sommarlov. På kvällen åkte jag upp till skolan igen för att gå på excellence price givng Jag fick pris för engelskan som jag läste detta år. Jag är alltså bäst i skolan på engelska som andraspråk. Inte för att det är så svårt eftersom det typ bara är Japaneser och brasilianare här, haha!! Nästa år ska jag läsa riktig engelska så det ska bli kul. De sa även vilka som är "heads" (ledare) nästa år. Det blev mina kompisar Tilly, Caitlin, Sam och Taylor så det var kul!
De gamla och de nya ledarna för skolan.

I torsdags morgon var det äntligen dags för att åka på läger. Vi åkte vid 7:30 från skolan och sen var det ungefär en 5 timmars lång körning till vandrarhemmet där vi skulle bo. Vi var totalt 90 ungdomar som åkte och vi blev indelade i 6 grupper med 15 pers i varje. På lägret har alla grupper olika aktiviteter varje dag och min grupp hade övernattning i skogen som första aktivitet. Vi åkte minibuss till ett ställe mitt ut i skogen och där ifrån var det ungefär 1 timmes promenad till lägerplatsen. Jag skämtar inte när jag säger att vi gick genom en å minst 10 gånger. Och man kunde inte hoppa på några stenar utan man måsta gå i vattnet. På vissa ställen var det ända upp till rumpan och på andra bara till fotknölarna. När vi äntligen kom fram var vi ganska kalla och blöta så vi tände en eld. Vi grillade korv och marshmallows och det var jättemysigt. På lördag morgon åkte vi tillbaka till vandrarhemmet.



På fredag eftermiddag åkte vi upp till en skidbacke där vi skulle plocka skräp. Jag vet det låter jättetråkig men det var ganska kul förutom att det spöregnade. Det var inte längre snö där, så backen hade stängt.

På lördag var det dags för Tongariro crossing som är en vandringsled som är 20 km och går över två berg. Vandringen är känd som en utav de bästa i världen. Dagen innan vi gick hade det spöregnat och dimmigt så det bara såg 5 meter framför dem så min grupp var lite nervösa för att det skulle bli dåligt väder men vi hade tur och det var bara dimmigt i början. När vi kom upp till toppen sprack det upp och blev soligt. Vandringen var jätterolig och det var jättefint där uppe.







I söndags åkte min grupp och gick i en grotta. Jag var lite nervös i början för jag visste inte hur trångt det skulle vara men det var jättekul och det var inte alls läskigt. På eftermiddagen åkte vi och badade. Den gruppen som gjorde vandringen på söndagen måsta vända för det var för dåligt väder så min grupp hade verkligen jättetur med vädret. 

På måndagen (idag) var det tyvärr dags att åka hem. Lägret var superkul, bland det roligaste jag gjort. Och alla var jättesnälla och allt var bara superbra. På lägret fanns det ett pingisbord så alla spelade det hela tiden. Vi tyckte det var så roligt så vi bestämde oss för att träffas på kvällen och spela pingis hos en kompis. Vi kom hem vid typ 4 och vid 6 åkte jag till Samanta där vi spelade pingis och åt pizza. Jag stannade till 9 och när jag kom hem så har jag packat upp mina väskor och nu ska jag sova. 
På onsdag kommer min norska kompis som jag mötte på sydön hit och hälsar på. Hon ska vara här onsdag till söndag  så det ska bli jättekul, jag längtar jättemycket!
Nu måste jag verkligen sova, godnatt Sverige!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Halloj!! Mitt namn är Clara, jag är en tjej på 16 år.15/16 är jag utbytesstudent i Whangaparaoa utanför Auckland i Nya Zeeland. Här kan du följa mig på min resa.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela